Voeding thema van Nederland Leest

Victor ZwaanNieuws

Ronald Giphart opnieuw ambassadeur

Nederland Leest heeft in november 2018 Voeding als thema. Waarom de grootse openbare bibliotheken-campagne over eten gaat? Omdat wij zijn wat we eten.

Volgens de wereldberoemde schrijver Umberto Eco heeft voedsel zelfs de geschiedenis bepaald. Toen hem gevraagd werd wat in zijn ogen de belangrijkste uitvinding van de afgelopen duizend jaar was, antwoordde hij ‘De veredeling van bonen en peulen in de elfde eeuw. Hun toegenomen voedingswaarde zorgde dat mensen ouder werden, het heeft ons slimmer gemaakt en zo de Renaissance mogelijk gemaakt.’ (The Atlantic, 2013).

De CPNB acht daarom de tijd rijp om de gehele maand november Nederland Leest te wijden aan Voeding. Dit jaar wordt er geen klassieke titel heruitgegeven maar het Geschenkboek Je bent wat je leest, met bijdragen over voeding van vijf specialisten: Rosanne Hertzberger, Joël Broekaert, Pierre Wind, Charlotte Kleyn en Marion Pauw. Ambassadeur van Nederland Leest, Ronald Giphart, schrijft het voorwoord. Nederland Leest wordt donderdag 1 november feestelijk en culinair geopend.

Fotocredits: Merlijn Doomernik

Vijf subthema’s bij Voeding

Al voordat de mens ontdekte zelf vuur te kunnen maken en zo voedsel kon garen en braden, ontwikkelde zij ook haar smaakervaringen: zuur, zoet, zout, bitter en umami. Sommigen wetenschappers voegen daar tegenwoordig als zesde de vetsmaak aan toe. Om de vijf vast te houden geven we de campagne en het thema Voeding vijf belangrijke en actuele thema’s mee: Koken, Cultuur en lifestyle, Gezondheid, Voedingstechnologie en Milieu. Rosanne Hertzberger, Joël Broekaert, Pierre Wind, Charlotte Kleyn en Marion Pauw schrijven elk binnen een thema een essay of verhaal voor het Geschenkboek dat tijdens Nederland Leest door de openbare bibliotheken gratis aan haar bezoekers wordt uitgedeeld.

Ronald Giphart (foto: Keke Keukelaar)

Ambassadeur Ronald Giphart

Ook dit jaar is Ronald Giphart ambassadeur voor Nederland Leest. Waar hij vorig jaar nog samen met een robot een hoofdstuk toevoegde aan Ik robot van Isaac Asimov, schrijft hij dit jaar het voorwoord van het Nederland Leest-geschenkboek Je bent wat je leest. Giphart (1965) is bekend van de romans Ik ook van jou en Phileine zegt sorry. Behalve een grote liefde voor literatuur heeft hij ook een culinair hart. Zijn roman Troost (2005), over een chefkok die ten onder gaat, was een groot succes. Hij publiceerde de culinair-literaire werken Keukenprins en, in samenwerking met Jonnie Boer en Sergio Herman, Eten, drinken en slapen. Ook schreef hij de teksten voor het kookboek PUURST van Jonnie en Thérèse Boer, dat bekroond werd met de Gourmand World Cookbook Award voor chef-koks. Hij schrijft over eten voor het Algemeen Dagblad en stelde De Nederlandstalige culinaire literatuur in 90 en enige verhalen samen, met verhalen en fragmenten uit romans waarin culinaire hoogstandjes, minder geslaagde creaties en onze eetcultuur centraal staan. Tijdens Nederland Leest in november zal hij als ambassadeur van de campagne optreden en openbare bibliotheken door het hele land bezoeken.

Nederland Leest Junior

Sinds 2016 heeft Nederland Leest ook een Junior-editie. Deze editie wordt speciaal gemaakt voor basisschoolkinderen in groep 7 en 8 en VMBO-leerlingen in jaar 1 en 2. Vanwege het thema is dit jaar gekozen voor het jeugdboek Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden van Jan Paul Schutten. Wie is die Margherita uit de pizza Margherita? Klopt het dat chips nooit bedoeld waren om lekker te smaken? En waarom doen de Engelsen toch azijn over hun friet? Het boek van Jan Paul Schutten staat vol met informatie over de geschiedenis van ons eten; maar ook vol met experimenten die jongeren zelf thuis of in de klas kunnen uitvoeren. De heruitgave verschijnt i.s.m. Stichting Lezen en de Bibliotheek op school.

Jan Paul Schutten

Jan Paul Schutten schreef al vaker over voeding, zoals in het Kinderboekenweekgeschenk De wraak van het spruitje. Voor zijn boeken won hij twee keer de Gouden Griffel. Zijn boeken zijn inmiddels in tientallen landen verschenen, van Armenië tot Zuid-Afrika.

NBD Biblion sponsor van Nederland Leest

Nederland Leest is een initiatief van de CPNB in samenwerking met de VOB (Vereniging Openbare Bibliotheken). Vanaf 2018 wordt de campagne mede mogelijk gemaakt door NBD Biblion: “NBD Biblion is met veel plezier en trots sponsor van Nederland Leest. De bibliotheek is de plaats voor ontmoeting en debat over maatschappelijke thema’s. Via deze grootste bibliotheekcampagne van Nederland kunnen wij onze toewijding aan het boeken- en bibliotheekvak benadrukken en onze toegevoegde waarde voor de bibliotheken laten zien door de bibliotheken te faciliteren met bijzondere activiteiten. We zijn ook trots op dit exclusieve geschenk voor de bezoekers van de bibliotheek bij Nederland Leest. Alle activiteiten rondom het partnership tussen NBD Biblion en CPNB zijn gericht op het optimaal bedienen en ontzorgen van de bibliotheken. Sponsoring van de CPNB is een manier om de branche te stimuleren en bij te dragen aan het levendig houden van het Nederlandstalige boek.”